torsdag 24. april 2008

Ting 22: Bibliotek 2.0

Nå sitter jeg hjemme og blogger å prøver å få gjort alle tingene siden det er Nullkonferanse i morgen, derfor er det litt vanskelig å snakke med kolleger om hvorfor og hvordan man kan ta i bruk flere web 2.0 tjenester.

Desverre, og med fare for å bli noe upopulær på en arbeidsplass der gjennomsnittsalderen er 50 år, tror jeg vi snakker om et aldersskille når det gjelder ikke bare bruk av data og 2.0 teknologier, men også en motvilje mot å endre måten ting har blitt gjort på i mange år.

I oppgaven snakkes det om kompetanseheving hos de ansatte, men jeg lurer på om ikke en holdningsendring også må gjennomføres før 2.0 teknologier virkelig kan brukes i biblioteket. Bibliotekansatte må kjenne teknologien og ikke minst ikke være redd for å utforske ting de ikke kjenner.

Jeg tør nesten ikke å publisere dette, men satser på at ikke så mange leser denne bloggen :) Hvis jeg derimot får noen smale blikk på mandag, vet jeg i alle fall at jeg har fått et publikum.

Ingen kommentarer: