fredag 15. februar 2008

Ting 7: Wiki

Dette var spennende saker. Nå har leg lest litt om Wiki og dens historie, morsomt. Synes særlig filmen som ble anbefalt var kjempebra og illustrerte godt hvordan en Wiki kan brukes.

Jeg må også få linke til den tøffeste Wikisiden jeg vet om, nemlig Bibelen oversatt til Lolcat.

Da var jeg i gang med oppgavene. Oppgave 1 var enkel siden det bare var en demofilm. Oppgave 2 der jeg skulle legge inn en bok jeg nylig hadde lest var også grei. Det vanskeligste var å komme på en bok, men det er jo selvfølgelig Kompani Orheim av Tore Renberg som ligger på nattbordet. Forøvrig en knallfin bok. Oppgave 3 var å skrive og linke til den siste filmen jeg så som var Stardust. Oppgave 4 var vanskeligere, men etter to forsøk klarte jeg å opprette min egen side.

Bibliotek kan nok bruke Wiki mest internt. Vi snakket om å ha det som intranett på Drammensbiblioteket, noe jeg synes er en god ide. Man kan jo også bruke det hvis man oppretter en prosjektgruppe eller lignende innenfor biblioteket, slik at gruppen kan kommunisere uten å bruke e-post.

Ingen kommentarer: